hemsenaste nyttKyrkans ti...
Publicerad 7 september 2025

Kyrkans tidning inför annonsförbud mot AFS

Alternativ för Sverige och Kyrkans tidning var överens om AFS-annonsering för 3990 kronor i en veckas tid. Då valde chefredaktören och ansvariga utgivaren, Inger Wallin, att stoppa annonsen. “Ansvariga utgivaren Inger Wallin ägnar sig åt valpåverkan med det enda syftet att försvåra AFS chanser att bli omvalda”, kommenterar Gustav Kasselstrand.

Nyligen rapporterade vi om hur Tidningen Dagen blockerat Alternativ för Sverige att annonsera inför kyrkovalet, samtidigt som alla andra nomineringsgrupper tillåts.

Nu har även Kyrkans tidning – som är den största aktören inom svensk kyrkpress – gjort samma sak.

Alternativ för Sverige kontaktade Kyrkans tidning med en förfrågan om att få annonsera. Redan då kunde vi konstatera att flera andra nomineringsgrupper annonserar där, till exempel De gröna och Borgerligt alternativ.

Gustav Kasselstrand (AFS) förde dialog på e-post med Kyrkans tidnings säljansvariga Corina Wiik.

Initialt såg det lovande ut. Wiik meddelade att det finns lediga annonsplatser i både papperstidningen och i nätupplagan:

Det finns ledigt för en Take over vecka 38.

En take over är en stor banner som visas i nättidningen. Kostnaden är 3990 kronor plus moms för en vecka.

Gustav Kasselstrand meddelade att AFS tar detta erbjudande, och skickade faktureringsuppgifterna.

Dagen efter, den 2 september, kom plötsligt ett kortfattat mejl från Corina Wiik med texten:

Hej Gustav,
Vi kan tyvärr inte erbjuda er någon plats på kyrkanstidning.se

Gustav Kasselstrand svarade förvånat:

Jaså, varför inte då? Kan vi annonsera i papperstidningen?

Wiik svarar:

Jag skickar din fråga vidare i detta mejl till Inger Wallin som är ansvarig utgivare.

Men Inger Wallin, chefredaktör och ansvarig utgivare, har valt att lägga locket på. Hon väljer att inte motivera det drastiska beslutet.

Gustav Kasselstrand kommenterar:

– Mäktiga krafter i kyrkoetablissemanget ägnar sig nu åt valpåverkan för att försöka uppnå ett önskat resultat i kyrkovalet. Det resultatet är att Alternativ för Sverige blir av med sina mandat. Det politiska etablissemanget, med Socialdemokraterna i spetsen, har sedan tidigare infört en 2%-spärr riktad mot oss. Socialdemokraterna fick stöd av ärkebiskop Martin Modéus när spärren avhandlades i kyrkostyrelsen, där Modéus är ordförande.

– Nu intensifieras även valpåverkan genom det kyrkomediala etablissemanget. “Ett parti som inte förtjänar legitimitet eller exponering över huvud taget. I alla fall inte i en tidning på kristen grund”, skrev Marcus Pollack, utvecklingsredaktör för den kristna tidningen Hemmet vän, om AFS. Han är inte ensam om att företräda den linjen: tidningen Dagen har infört annonsförbud mot AFS, och nu har även Kyrkans tidning gjort detsamma. Det sker samtidigt som alla andra grupper tillåts annonsera. Ansvariga utgivaren Inger Wallin ägnar sig åt valpåverkan med det enda syftet att försvåra AFS chanser att bli omvalda.

– Extra beklämmande är det att Kyrkans tidning inte är vilken tidning som helst, utan en tidning som kontrolleras av Svenska kyrkan. Svenska kyrkan är nämligen majoritetsägare av koncernen som ger ut Kyrkans tidning. Därmed sker den mediala valpåverkan nu inte bara av fristående medier utan av Svenska kyrkans egna medieorgan. Kyrkans tidning kan närmast beskrivas som Svenska kyrkans egen “public service”-aktör.

För mer information,

press@alternativforsverige.se