Nimis är en symbol för frihet som måste försvaras
I juli år 2000 besökte jag för första gången Nimis med min familj (jag syns till vänster i mitten av bilden). Lars Vilks kända konstverk är nu utsatt för attack och måste till varje pris försvaras! Foto: Privat.
Många fick upp ögonen för konstnären Lars Vilks i samband med att han 2007 målade profeten Mohammed som rondellhund. En genialisk idé tyckte jag när den kom. Men själv kände jag till Vilks flera år innan bilderna på den beryktade rondellhunden publicerades.
Det var mitt under sommaren år 2000. Om lite drygt en månad skulle jag fylla åtta år och tillsammans med min familj var jag på utflykt i Skåne. Någon dag innan hade vi besökt slottet Hjularöd, där den populära julkalendern Mysteriet på Greveholm som gått på TV några år tidigare hade spelats in. Nästa stora mål för utflykten var Nimis.
Men vad var Nimis, undrade jag nyfiket? Jag fick av mina föräldrar veta att det var ett stort bygge av träkorridorer och torn gjort enbart av drivved. Det gick även att gå genom korridorerna och klättra upp i tornen! Häftigt, tänkte jag. Normalt brukar man inte få röra vid konstverk, vilket gjorde att man fick en känsla av frihet när jag hörde talas om Nimis.
Då Nimis ligger beläget längs kusten vid ett naturreservat fanns det ingen riktig väg ner till konstverket. Istället fick vi promenera genom skogen. Något jag reagerade på var frånvaron av skylar och informationstavlor om Nimis. Det här var ju en turistattraktion? Istället fanns små diskreta pilar med texten Nimis handmålade inne i skogen.
Jag fick veta att bristen på skyltning och information berodde på att konstverket saknade bygglov och att myndigheterna egentligen ville ha bort det. Tråkigt, tyckte jag redan då, eftersom det verkade vara ett populärt besöksmål. Ett träkonstverk byggt av drivved stör väl ingen? När det dessutom blivit så uppskattat innebär det en tillväxt för turistnäringen i kommunen och på senare år verkar man tack och lov ha ändrat inställning.
Efter en lång promenad genom skogen kom vi tillslut fram till en brant sluttning. Skogen tog slut och där nere vid stenarna låg Nimis med sina torn och gångar. Jag minns hur jag blev imponerad och samtidigt förvånad över att det var så stort. Jag och min bror började genast utforska detta mäktiga bygge. Jag minns hur jag klättrade allra högst upp i tornen och jag minns besöket vid Nimis som en fantastisk upplevelse.
Därför blir jag väldigt upprörd när jag läser en debattartikel i GP under rubriken ”Nimis är en symbol för islamofobi och bör brännas ner”. Artikeln andas islamism och är undertecknad av företrädare för det islamistiska partiet Nyans. Man skriver bland annat att det är ”ett elände” för många muslimer att Nimis står kvar.
Bara det att man som invandrare till vårt land kommer hit och lägger sig i våra konstnärers verk är absurt. Tänk om situationen var den omvända, att svenskar invandrar till något muslimskt land och kräver att konstverk skall brännas ner. Det vore inte lite fräckt.
Att man bara veckor efter Vilks tragiska bortgång kommer med krav på att hans livsverk, något han brann för, och som genom decennier varit en unik turistattraktion, skall brännas ner visar hur respektlösa dessa islamister är.
Sannolikt är Mikail Yüksel och hans partikamrater glada över Vilks död. De sörjer i alla fall inte. Yttrandefrihetskämpar har aldrig varit populära i islamistiska kretsar. När jag läser själva rubriken för deras artikel om att Nimis bör brännas ner känns det nästan som att man mellan raderna uppmanar till att bränna ner Nimis.
Men kanske är det bra att de visar sitt rätta ansikte. Det är uppenbart att dessa islamistiska krafter inte hör hemma i en västerländsk demokrati. Sverige är inget muslimskt land och det är viktigt att vi hela tiden står upp för yttrandefriheten och demokratin. På det sättet var Lars Vilks viktig. Låt oss minnas honom genom att göra Nimis K-märkt, så att detta konstverk får ett vettigt skydd.
Mattias From
Kretsstyrelseledamot Halland, Alternativ för Sverige (AfS)