hemsenaste nyttTV4 stoppa...
Publicerad 17 maj 2019

TV4 stoppar Alternativ för Sverige från att sända reklam – se den förbjudna reklamfilmen

""

Alternativ för Sverige var i april månad i kontakt med TV4 för att sända reklam inför EU-valet. Allting fortlöpte väl och partiet inväntade en slutgiltig bokningsbekräftelse för att sända en 15 sekunder lång reklamfilm under vecka 21, hela veckan fram till och med valdagen den 26 maj. Reklamfilmen skulle nå över två och en halv miljon tittarkontakter. Men plötsligt drog sig TV4 ur och har sedan dess vägrat kommentera varför man förbjuder Alternativ för Sverige att annonsera.

Gustav Kasselstrand kommenterar:

– TV4 utgör ett hot mot yttrandefriheten och demokratin. Den största påverkansoperationen i det här valet kommer från TV4. De är den enda kanal i Sverige som får sända politisk reklam, och nu förbjuder de reklam från det enda parti som driver frågan om EU-utträde. Det finns en stor grupp EU-motståndare i Sverige – en grupp som TV4 inte vill att vi som parti ska nå ut till. Det är klart att detta påverkar valresultatet på ett avgörande sätt.

Se den förbjudna reklamfilmen här!

Beslutet bryter mot TV4:s egna regler som säger:

“I samband med valet till Europaparlamentet 2019 gäller för åsiktsannonsering och period om 3 veckor innan valet att […] Alla politiska partier erbjuds samma annonseringsvillkor.”

Kontakt:

press@alternativforsverige.se

För mer information om hur TV4 drog sig ur, läs nedan:

I slutet av april verkade det fortfarande som att allt skulle gå vägen. Nedan följer mejlkorrespondens mellan Gustav Kasselstrand och TV4:s säljare:

25 april

TV4:

“Jag ska dra upplägget med säljcheferna för ett sista OK, men vad jag förstått så ska det inte vara några konstigheter. Avtal kommer i eftermiddag.“

Avtalet kom inte som utlovat.

TV4:

“Ber om ursäkt att jag inte hann få iväg avtalet i eftermiddag men det skickas imorgon! Avtalet kommer innehålla alla särskilda villkor som gäller för partiannonsering, så läs igen och signera om allt känns ok. Exempel på villkor är tex att man inte får synas i direkt anslutning till nyheterna, filmen ska skickas för granskning senast 10 dagar före kampanjstart osv. Avtalet skickas elektroniskt via scrive och när det är signerat bokar vi in er under v 21”

Gustav Kasselstrand godkänner detta och frågar om det bara är Alternativ för Sverige som omfattas av de särskilda villkoren.

TV4:

“Nej vi gör ingen skillnad på partier, våra särskilda villkor gäller för samtliga 🙂 “

26 april

TV4:

“Jag fick detta från juridik nu:‘hade varit bra att se en storybord innan vi ingår avtal. Går det att få fram någon information om vad de vill ha för budskap/manus i sin annons?’

Jag har förklarat att ni kommer börja producera filmen nu . Men har ni någon tanke om innehåll och budskap? :)”

Gustav Kasselstrand:

“Hälsa gärna att vårt budskap kommer att vara okontroversiellt. Vi kommer att nämna Swexit, alltså ett svenskt EU-utträde. Inte mycket mer än så. Sen en avslutande uppmaning om att rösta på Alternativ för Sverige den 26 maj.”

TV4, på eftermiddagen:

“Fick precis mejl om att juridik tyvärr inte fått tag i de personer som vi behöver informera ännu, där av inget svar än. Men dom ska höras nu under em 🙂 Men jag är redo med avtal så fort jag får ett ok”

TV4, senare på eftermiddagen:

“Det är bara en sista person som ska informeras som vi inte får tag på, så jag fick precis ett samtal från försäljningschefen om att besked kommer på måndag men att jag skulle förbereda eran bokning och avtalet då han inte tror de kommer vara några problem att köra eran kampanj”

30 april, Valborg:

TV4:

Tack för ditt tålamod. Jag har fått besked och vi har tyvärr inte möjlighet att ta lösa er förfrågan den här gången.“

Upprepade gånger försökte Alternativ för Sverige nå TV4 för att få klarhet i vem som fattat beslutet. Alternativ för Sverige bad om att bli ringda med motivering till varför partiet förbjuds att annonsera. Partiet har också uppmärksammat TV4 på deras egen policy för reklam inför EU-valet som säger att:

“Alla politiska partier erbjuds samma annonseringsvillkor.”

Efter flera påminnelser svarar TV4:

“Den här gången har vi inte möjlighet att tillgodose ert önskemål. När det gäller policy förbehåller sig TV4 alltid rätten att säga nej till annonsering.”

Gustav Kasselstrand:

“Vem har fattat beslutet? Varför nekar TV4 just Alternativ för Sverige att annonsera? Ni måste väl kunna motivera beslutet.”

Därefter har inget svar kommit från TV4.